Leidens Ontzet 2015

Leidens Ontzet is een jaarlijks groots terugkerend feest in Leiden. Alle scholen zijn vrij en veel bedrijven zijn dicht. Op 1 oktober is het minikoraal voor ruim 3.000 basisschoolleerlingen uit Leiden, Leiderdorp, Zoeterwoude, Voorschoten en Oegstgeest. Op 2 oktober zijn de hoogtepunten de hutspotmaaltijd en de taptoe. En op 3 oktober de reveille om 7.00 uur, haring & wittebrood om 7.30 uur, de optocht en daarnaast alle andere activiteiten. 3 dagen feest voor de regio, om te vieren dat Leiden werd bevrijd van de Spanjaarden in 1574. Unity FM was er al omroep voor Leiden dit jaar voor het eerst groots bij. Bij met eigen studio, op het hoofdplein van het evenement, de Garenmarkt. In 3 dagen tijd, 34 uur live-radio. Met veel video ondersteuning op www.unity.nu en een TV team dat een verslag van ruim 20 minuten maakte voor Unity TV. Leidens Ontzet heeft een eigen Vereniging, dit is de '3 October Vereeniging', in nauwe samenwerking met deze vereniging hebben wij deze uitzending gemaakt. Zij maakten het mogelijk dat we overal bij konden zijn en zo met onze verslagevers het feest dichtbij konden brengen op de radio en televisie. De Vereeniging deelde onze bijdrage ook via hun kanalen. Ook werd er door de Vereeniging financieel bijgedragen om deze productie te kunnen maken. Bij de grote activiteiten ging er ook een cameraman mee, zodat we die momenten ook snel konden delen via Youtube (en onze sociale media). Ook de regionale omroep 'Omroep West' was een partner in deze uitzending. Onze televisiespecial van +/- 20 minuten werd ook bij de regionale omroep uitgezonden en op zaterdagochtend (3 oktober) maakten wij vanuit de locatiestudio een een gezamenlijke uitzending. De radio uitzending werd dus op Unity FM en Radio West uitgezonden. Omroep West leverde hiervoor een bijdragen en wij mochten daarbij gebruik maken van apparatuur en (technische) kennis van de omroep. Dit evenement was dus een productie waarbij meerdere partijen betrokken waren en waarbij we het grootste evenement van Leiden via meerdere kanalen hebben kunnen verspreiden. Dit bleek een succes, de 3 October Vereeniging heeft ons al benaderd om dezelfde opzet voor 2016 te verzorgen. Bij het project waren naast een aantal betaalde krachten ook ruim 15 vrijwilligers betrokken bij de totale productie (techniek, presentatie, camera, etc). Deze vrijwilligers waren deze dagen allemaal te herkennen aan het herkenbare rode 3 October jasje, uiteraard voorzien van logo van de omroep. In het meegestuurde filmpje een beeld van hoe wij dit gebracht hebben. Een duidelijk beeld van de studio en de impact van de uitzending. In het laatste gedeelte is een voorbeeld van de radio uitzending te zien, waarbij een cameraman het moment direct daarna online zetten. Vooral de video met Jochem Myjer erin scoorde online goed. Mocht u meer materiaal nodig hebben om deze inzending te boordelen, dan kunnen wij dit op verzoek nasturen.