Verkiezing maakt krimpregio trots

Met het project: ‘Verkiezing maakt krimpregio weer trots’, doet RTV NOF dit jaar een gooi naar de beste productie Crossmediaal bij de OLON Awards 2016. Met de inzet van alle tot haar beschikking staande media heeft de omroep in een plattelandsgebied voor een enorme verbondenheid weten te zorgen. Middels het creatief inzetten van o.a. een full colour huis-aan-huis magazine, free publicity en de eigen kanalen wist RTV NOF tienduizend mensen in een regio met zestigduizend mensen te bewegen een stem uit te brengen op de RTV NOF Sport- en Ondernemersprijs 2015.   Daarbij is gekozen voor diverse vormen. Internet om mensen op te roepen favorieten te nomineren, print om de nominaties bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Zo is bewust gekozen voor korte stemoproep video’s geschikt voor Facebook, en langere versies voor het tv-kanaal. Video-pitches voor de genomineerden om via social media een campagne te voeren en uiteindelijk een live tv-event met een nabeschouwing op de radio. Alle kanalen vullen elkaar aan, zodat er een ‘buzz’ ontstaat waardoor het finale-evenement niet te missen is. Deze avond wordt ook volledig door de omroep en haar medewerkers georganiseerd, van tickets tot aankleding van de zaal en het podium. Dit alles met een beperkt budget, maar met een team van tientallen vrijwilligers met passie voor RTV NOF en Noordoost- Friesland. Projectbeschrijving: In juni 2014 wordt voor het laatst de Ondernemersprijs Noordoost- Friesland uitgereikt. De organisatie stopt er mee. Een jaar later wordt de regio door de regering officieel uitgeroepen tot Krimpgebied. Bevolkingskrimp, leegloop, geen toekomst… RTV NOF komt in actie en besluit de ondernemersprijs nieuw leven in te blazen. Omdat er volgens de streekomroep genoeg positieve verhalen op ondernemend vlak in de krimpregio zijn! Er worden maatschappelijke partners geactiveerd. “Wij vinden het een heel leuk initiatief, een nieuw bedrijf creëert weer werkgelegenheid. We zitten in een regio waar veel werkloosheid is. Krimregio is nou eenmaal aan de orde van de dag”, aldus Gerhard Noordhof van Abiant Uitzendbureau. Sijtze Hellema van Hellema Notaris zegt er het volgende over: “Mensen hebben het over de krimpregio, dan is het goed dat mensen ook wat positief zijn. En dat de ondernemers die er zijn, zich goed kunnen ontwikkelen. Als je dat kunt doen door het organiseren van deze prijs, dan moet je dat zeker doen!”. Directievoorzitter van de Rabobank Noordoost- Friesland, Durk Mous, is het daar helemaal mee eens. “Het is ook een uitdaging om ondernemerschap in zijn algemeenheid te stimuleren. En ik denk dat deze prijs daar aan mee kan helpen!”. Via de website van de omroep kan het publiek potentiele winnaars in de diverse categorieën voordragen. Een vakjury maakt een voorselectie en in een huis-aan-huis magazine wat verschijnt op ruim 30.000 adressen worden de genomineerden bekend gemaakt. Ook krijgen alle 19 genomineerden een uitnodiging om een pitch voor de camera’s in de RTV NOF studio op te nemen. Deze kunnen de genomineerden gebruiken om campagne te voeren. Naast de categorie ondernemers wil RTV NOF ook talentvolle sporters in het zonnetje zetten, om aan te geven dat Noordoost- Friesland geboortegrond is voor talent. Wat nou krimp!   Van alle genomineerden wordt een presentatievideo gemaakt. Het nieuws van de verkiezing verspreidt zich als een olievlek op social media als Twitter en Facebook. Ook de traditionele media (regionale kranten en huis-aan-huis bladen) valt op dat RTV NOF een positieve flow in gang heeft gezet. Niemand in Noordoost- Friesland kan meer om de verkiezing heen en er ontstaat een felle strijd om de publieksstemmen tussen alle genomineerden. Die naast de presentatievideo ook allen via de radio de kans krijgen zich te presenteren.   Wie wordt het sporttalent, de ondernemer of de starter van het jaar. Via een ouderwetse bon in het huis-aan-huis magazine kan het publiek meestemmen. Maar er is ook een digitale stemmodule op de website van RTV NOF. Elke doelgroep moet kunnen stemmen. Daarnaast mag een vakjury 50% van de stemmen verdelen. Prominenten uit de ondernemers en sportwereld schuiven graag aan in deze jury. Ondertussen begint de spanning op te lopen. Met een team van bijna 30 vrijwilligers werkt de omroep toe naar de grote finale. In een live tv-uitzending zullen de winnaars bekend worden gemaakt.   Via een digitaal ticketsysteem worden er toegangskaarten tot de finale uitgereikt. Uiteindelijk komen er dik 600 toeschouwers naar de uitzending, ongekend in vergelijking met eerdere edities van de Ondernemersprijs Noordoost Friesland. Voor alle winnaars ligt een award en oorkonde klaar en op 11 december is in een zalencentrum in de regio een groot finale evenement. Een recordaantal van 10.000 publieksstemmen wordt verzameld.   De uitreiking wordt een groot succes en is deze avond live via mobiel, tv en streams te volgen. Het wordt een trending topic in de regio. Via radio, tv, internet, de app, maar ook print bereikt streekomroep RTV NOF met deze verkiezing alle mogelijke doelgroepen. Uiteraard worden ook de nieuwe media als Twitter, Facebook en Instagram gebruikt.   De omroep zet een breed maatschappelijk betrokken verkiezing neer. Waarin in de pauzes ook plaats is voor lokaal muziek en sporttalent. Tevens is er een aanmoedigingsprijs voor de G-sport in Noordoost Friesland. Auke Jelle Kingma, directeur van Talant; een organisatie die mensen met een verstandelijke beperking ondersteund, is blij met deze aanmoedigingsprijs. “Wij vinden het heel erg belangrijk dat cliënten, mensen met een beperking ook meedoen. Gewoon meedoen in de samenleving en aan activiteiten, zoals deze avond. Echt helemaal top!”   Na afloop van de finale-avond, een twee uur durende live tv-show blijft de verkiezing nog dagenlang het gesprek op internet. Winnaars en verliezers laten weten hoe ze de avond hebben beleefd. Op de radio volgt een nabeschouwing van de avond. Winnaars laten trots weten hoe blij ze zijn met hun gewonnen titel. Dit was uiteindelijk het doel van dit cross-mediale project. Mensen in een krimpregio in het zonnetje zetten, de negatieve spiraal omzetten naar een positieve boodschap. Krimp is krachtig.   Ondernemer van het jaar; Reijer den Hartog reageerde na afloop: “Ik was al verbaasd dat ik genomineerd werd en dan het meest bijzonder is… dan wordt je het ook nog. Het is zeker een stimulans om hiermee door te gaan, want je hebt het gevoel dat je op de goede weg bent en een beetje bekendheid opent ook weer deuren elders”. En dat blijkt, want de finale-avond is ook een prima netwerk-event. Twee genomineerden slaan naar aanleiding van de verkiezingsrace de handen in één en gaan zakelijk samenwerken. RTV NOF als verbindende factor in de regio. Dit alles met de inzet van bijna dertig omroepvrijwilligers, vele sponsors en partners. Allen met dezelfde passie: wonen en werken in krimpregio Noordoost- Friesland is een feestje! Bekijk via deze link (http://www.rtvnof.nl/sport-en-ondernemers-verkiezing-2015) de nominatie video’s. Bekijk via deze link (https://www.youtube.com/watch?v=j2IlO7khhkU) de live registratie van de RTV NOF Sport & Ondernemersverkiezing 2015.