Sinterklaas en het geheim van de magische sleutel

In de zomer van 2016 werd binnen RTV Stichtse Vecht het idee van het crossmediale project ‘Sinterklaas en het geheim van de magische sleutel’ geboren. Het was meer dan een crossmediaal project alleen. Het bevatte naast de crossmediale inzet verbindende, interactieve en lokale elementen. 

Klassiek verhaal
 De basis van het project is een variant op een klassiek Sinterklaasverhaal: ‘Het ruim van de Pakjesboot zit overvol met pakjes. De sleutel van het ruim is kwijt en de deur kan op geen enkele wijze geopend worden. Een reden voor Sinterklaas om zijn laatste troef in te zetten; de hulp van de kinderen van Maarssen.’ Het verhaal van de film speelt een elementaire rol tijdens de intocht. Lukt het de kinderen om met een magische sleutel en het roepen van een spreuk de pakjesboot tijdens de intocht in Maarssen te openen? 

Cast
 De cast bestaat uit een TV-team van RTV Stichtse Vecht, de voorzitter van het plaatselijke sinterklaascomité, Sinterklaas zelf, tal van bekende en onbekende inwoners van Maarssen, Kinderentertainer Bart Juwett en Diego Junior. De ‘acteurs’ in de film spelen zichzelf. Mede daardoor krijgt het fictieve element een sterk waarheidskarakter. Crossmediaal 
In de week voorafgaand de intocht heeft Sinterklaas iedere dag via de kanalen van RTV Stichtse Vecht (Website / Televisie / Radio / Facebook / Twitter) ‘een bericht van de Sint’ uitgezonden. Voorafgaand die dagelijkse berichten deed Sinterklaas een week voor uitzending een oproep aan de kinderen van Maarssen om het programma te gaan bekijken. In die berichten wordt gewezen op de film en wordt de boodschap (maken van een sleutel en het oefenen van de spreuk) herhaald. Naast deze stroom van dagelijkse content verscheen een artikel op de website (inclusief verspreiding via Social Media), verscheen een artikel in de plaatselijke krant De Vechtstroom (inclusief vermelding op de website), werd tijdens de Zaterdag Live uitzending van RTV Stichtse Vecht (Radio en TV) het project aangekondigd en werden alle basisscholen inclusief BSO’s per mail gewezen op het project. De film was daarnaast beschikbaar via YouTube; de film kon ook daardoor via Smart TV’s worden bekeken. Ruud van Maanen stuurde ons daarover een mail: ‘Wat ontzettend leuk dat er door jullie een eigen Maarssense Sinterklaas mini-film is gemaakt en dat deze te bekijken is via YouTube op onze TV. Mijn kinderen hebben 25 minuten lang met spanning zitten kijken over wat er precies aan de hand is. Ze gaan ook gelijk aan de slag om de sleutel te maken. Want zaterdag zullen ze zeker klaar staan om de pakjesboot open te maken.’ Verbindende element Het project had een verbindend element. Het sloeg een brug tussen de Maarssense kinderen, organisaties die dagelijks met kinderen professioneel aan het werk zijn (basisscholen en BSO’s) en het plaatselijke sinterklaascomité. Het verbinden van deze partijen door middel van een productie van een lokale media-instelling verhoogde het ‘Sinterklaasgevoel’ in Maarssen. Monique Sluimers Clustermanager Kind & Co in een reactie: ‘Wat een ontzettend leuk idee en wat leuk om op deze manier alle kinderen in Maarssen te betrekken! Ik ga de film naar mijn locaties sturen en nu maar hopen dat de kinderen de juiste sleutels maken en de pakjesboot open krijgen.’ Kevin den Otter Locatiecoördinator BSO De Klaroen: ‘Leuk idee zeg! Met Eigen&Wijzer kinderopvang / De Klaroen varen wij dit jaar mee met De Fietsboot. Een eigen feestelijk versierde kinderstoomboot met ca. 30 kinderen en 15-20 ouders. Wij gaan sleutels maken en oefenen met de spreuk!’ Interactief Het verhaal roept kinderen op thuis, op school of op de Buitenschoolse Opvang ‘een magische sleutel’ te maken en deze mee te nemen naar de Sinterklaasintocht op zaterdag 12 november in het dorp van Maarssen. Daarnaast speelt de spreuk die op diverse manieren in de film aan bod komt, een belangrijke rol bij het openen van de Pakjesboot tijdens de intocht in Maarssen. Innovatief Met het project hebben we getracht op een vernieuwende wijze een lokaal sinterklaasverhaal aan het voetlicht te brengen waarbij we de klassieke grens van de zendende omroep wilden verleggen naar een meer verbindende en interactieve rol in de samenleving. Het gaf de makers dan ook veel voldoening toen ze tijdens de intocht zagen dat kinderen met eigen gemaakte sleutels aanwezig waren en dat uit duizenden kelen de magische spreuk werd uitgesproken. Muziek Voor wat betreft de keuze van de muziek zijn we de uitdaging aangegaan om alleen gebruik te maken van de rechtenvrije muziekbibliotheek van YouTube. Voor de film en de aankondigingen van de Sint is dat volledig gelukt. In de reportage hebben we muziek met rechten gebruikt. De inzending betreft een LR bestand. Eventueel kan de HR versie bekeken worden via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=T5HzgKjexqc