Inhijsen Koningin Julianabrug

Driekwart jaar na het hijsongeluk met de Koningin Julianabrug in Alphen aan den Rijn was het dan alsnog zo ver: het brugdek werd opnieuw ingehesen. Alsof het de intocht van Sinterklaas was, dat gevoel heerste in Alphen. Studio Alphen heeft daar uitgebreid verslag van gedaan. Dat deden we crossmediaal, op alle media die we tot onze beschikking hadden. Om te beginnen maakten we een speciale radio-uitzending. Verslaggevers van Studio Alphen becommentarieerde live het inhijsen, zorgden met specialisten voor de nodige duiding vanaf de kade, de desbetreffende hijsbedrijven kwamen aan het woord en ze spraken omstanders/publiek die/dat speciaal naar de kade waren gekomen om het spektakel te aanschouwen. Op televisie zond Studio Alphen het inhijsen ook rechtstreeks uit. Het radiogeluid was 'onder de televisiebeelden te horen' waardoor de kijkers door specialisten direct aanvullende informatie kregen. Het inhijsen gaat namelijk erg langzaam en specialisten konden precies duiden waarom dat was en op welk punt de hijswerkzaamheden waren. Naar deze live-uitzending is massaal gekeken. De livestream op internet zat tot de nok vol met 20.000 kijkers te gelijk. Ook via het traditionele televisietoestel hebben vele duizenden Alphenaren gekeken. En dat voor een plaats van ruim 70.000 inwoners (gemeente: ruim 100.000). De uitzending werd ook live gestreamd via sociale media als Facebook en Twitter om een maximaal bereik te genereren. Omroep West en RTL Nieuws hadden de livestream van Studio Alphen ook op hun website geembed, NOS een link naar de livestream van Studio Alphen. Gedurende de dag maakte Studio Alphen, naast de live-uitzending, diverse online video's: van bijvoorbeeld een timelapse (https://www.youtube.com/watch?v=WNh5B2K2ECE) tot een beknopte compilatie (https://www.youtube.com/watch?v=a_bG4XNE6kU). Geupload hebben we een samenvatting, zoals die avond uitgezonden is in het dagelijkse televisiejournaal van Studio Alphen. Op de dag zelf hebben we op internet diverse (beknopte) artikelen geplaatst, zoals een korte mededeling dat 'ie erin hing, een sfeerverslag met omstanders - ondersteund met geknipte audiobijdrages - en een liveblog via een Twitterfeed. Omdat er op dat account inmiddels veel andere posts zijn geplaatst, zijn de Julianabrug-tweets duizenden berichten naar achteren geplaatst, dus niet meer primair zichtbaar in het 'liveblog'. Als extra'tje kreeg Studio Alphen een dag later een exclusief kijkje in de basculekelder om met eigen ogen te zien wat de aannemers nu eigenlijk gedaan hebben tijdens het inhijsen: https://www.youtube.com/watch?v=ek50SRRK4p4&t