Jubileumconcert Het Jostiband Orkest in Ziggo Dome

Armin van Buuren en Het Jostiband Orkest zijn de muzikale trots van de gemeente Alphen aan den Rijn. De Jostiband vierde in 2016 zijn 50-jarig jubileum. Studio Alphen komt al jaren over de vloer bij dit orkest en als lokale omroep probeert Studio Alphen Het Jostiband Orkest ook een gewaardeerde plek in de samenleving te geven; een deel van de publieke taak van een lokale omroep. En dat lukt, mede dankzij de media-aandacht, ook. In aanloop van het Ziggo Dome-concert heeft Studio Alphen veel reportages gemaakt. Van geld inzamelmomenten tot repetities, van symposiums tot persoonlijke interviews. Hoe dichterbij het concert kwam hoe groter de mediahype werd. En dan moet je toch onderscheidend blijven als lokale omroep. Daarom hebben wij ons ook mede gericht op Ipse De Bruggen, de plaatselijke zorginstelling waar de Jostiband onder valt om dat lokale karakter weer te geven. Na een reeks items en programma's over de Jostiband was maandag 5 september de grote dag. Op dinsdag zou Studio Alphen een televisie-special uitzenden. Studio Alphen had exclusief met AVROTROS de deal gesloten (met gesloten beurzen) dat tien minuten van het concert alvast uitgezonden mocht worden, omdat AVROTROS - die als hoofdsponsor de televisierechten had afgekocht - pas die zaterdag zou gaan uitzenden. Door als enige (ook AVROTROS zelf niet) de eerste beelden al de volgende dag uit te zenden, aangevuld met reportages voor aanvang en na afloop met de Jostiband en hun publiek, kon Studio Alphen tussen ál die landelijke belangstelling toch een unieke en onderscheidende uitzending maken. Nu de concertreeks voorbij is en de landelijke media weg zijn, blijft Studio Alphen de Jostiband intensief volgen. Met leuke reportages rondom hun activiteiten en het uitzenden/verzorgen van de concertregistratie van hun festivaldebuut, voor pakweg 13.000 toeschouwers, komende zomer.