Foarút oer de As mei de Handel - Handelsroute

Op 1 oktober komen 80.000 mensen naar een nieuw te openen stuk snelweg van 9 kilometer door krimpregio Noordoost Friesland. De Centrale As (meest 'politiek' besproken infrastructuurproject van Fryslan). Met relatief beperkte middelen maakt RTV NOF de technisch meest uitdagende uitzending in haar meer dan 25 jarige bestaan. De inzending laat 1 uur van de in totaal ruim 6 uur durende marathonuitzending zien. Het geeft een prima indruk van wat er op 1 oktober te zien, horen en beleven was op de handelsroute in Noordoost Friesland. Het evenement Foarút oer de As mei de Handel is daarvoor een half jaar lang via video/tv journaals van RTV NOF op diverse media te zien geweest. Het doel: een lint van marktkramen over een lengte van 9 kilometer (een record voor Nederland) is daarmee gehaald. Meer dan 20 jaar is er discussie over de aan te leggen weg geweest. Deze zou het landschap aantasten. Voorstanders zeggen dat hij nodig is het krimpgebied Noordoost Friesland leefbaar te houden. Om de weg te openen worden diverse openingsevenementen gehouden. De organisatoren van de Handelsroute (enkele ondernemers uit de streek) gaan de samenwerking met RTV NOF aan om als mediapartner te dienen. Via journaals op de lokale omroep wordt publiek bijgepraat en werft men 400 deelnemende bedrijven en organisaties. Enkele weken voor 1 oktober moet de organisatie zelfs melden dat men uitverkocht is. Op 1 oktober doet RTV NOF met 35 vrijwilligers een gecombineerde live radio en tv uitzending vanaf het hoofdpodium (centraal op een zogenaamde ovonde gelegen). De uitzending is niet alleen te volgen via TV. Ook op radio en bij collega- lokale omroepen (zoals bijv. RTV Kanaal30) in Fryslan. Een éénmalige unieke gelegenheid om op een zeer bijzondere locatie de handel in Noordoost Fryslân eens goed op de kaart te zetten. Technisch een enorme uitdaging, kwa verbindingen met reportageteams. Er worden busjes omgebouwd tot reportagevoertuigen. Straalzenders worden ingehuurd en gasten en muzikanten uitgenodigd om de uitzending meer kleur te geven. Als het weer dan ook nog eens fantastisch uitpakt lopen er die dag van 10.00-16.00 uur meer dan 80.000 mensen langs de route. RTV NOF is het hele evenement in de lucht om voor de thuisblijvers verslag te doen. Na afloop volgt nog een losse tv uitzending met een samenvatting. Ook online via de social media en website van de omroep wordt verslag gedaan van deze historische dag voor de regio. Tegenwoordig rijden er dagelijks honderden auto's over de route. Maar die bewuste zaterdag in oktober was de bevolking, de ondernemers en RTV NOF de bezitter van de Centrale As. Middels een marketingactie viel RTV NOF niet alleen op met de live radio/tv uitzending. Overal op de route stonden vlaggen/spandoeken en beachvlags. Daarnaast deelden meerdere promotie teams RTV NOF bigshoppers uit aan het nieuwsgierige publiek. Met als resultaat dat het nieuwe omroep logo dat tijdens dit weekend werd gelanceerd niet te missen was over de volledige 9 kilometer route. Op 1 oktober wass de Centrale As het podium voor ondernemers, organisaties, particulieren, en muzikanten uit de regio. Een uniek evenement van negen kilometer lang met meer dan 500 deelnemers! In deze marathon-uitzending zijn live beelden en reportages en de laatste info te zien en horen over Foarút mei de handel. RTV NOF is te ontvangen via FM 105.8, 107.0 en 107.3 en op tv via kanaal20 bij Kabelnoord. Online zijn streams te vinden via www.rtvnof.nl en de iPhone/Android app. Tevens werd het programma uitgezonden om lokale omroepen aangrenzend aan het uitzendgebied. De zondag na het evenement wordt de gehele uitzending herhaald om de bezoekers deze dag opnieuw te laten genieten. De verbondenheid met het uitzendgebied is enorm. Getuige de grote opkomst. Niet alleen inhoudelijk moet er creativiteit worden gebruikt. Technisch is het een puzzel en uitdaging om met beperkt budget over een lengte van 9 kilometer vanaf verschillende plekken steeds live video/audio bijdrages te kunnen doen. Bestelbusjes worden omgebouwd door de fanatieke vrijwilligers en voorzien van videoverbindingen, meerdere hoogwerkers werden ingezet om alle signalen uit te kunnen zenden en te ontvangen. Voor de muziek worden in de regio populaire artiesten uitgenodigd om bij het hoofdpodium een optreden te verzorgen. Daarnaast praten presentatoren met gasten over meer inhoudelijke thema's rondom de nieuwe ontsluitingsweg van het gebied. Er is gekozen voor een multi-mediale aanpak. Centraal stond de radio, hier werd echter continu ook beeld aangeboden, zodat het live verslag ook geschikt was voor online en tv-uitzending. Nog nooit eerder maakte een lokale omroep (met alleen maar vrijwilligers) dit type uitzending vanaf een nagelnieuwe snelweg.