Race The Tube Rotterdam

Lastig om deze video in een categorie in te zenden. Daarom bewust gekozen voor de categorie Crossmediaal. (Maar het had ook TV kunnen zijn. Mocht het secretariaat vinden dat dit beter past bij TV, dan zouden wij graag deze content bij categorie TV onderbrengen. We vernemen dit dan graag .Wij vinden het in iedre geval een zeer innovatieve wijze van omgaan met onze content.). Race The Tube Rotterdam, is een cross mediaal project van OPEN Rotterdam. De Rotterdamse sprinter Sanyu Fernandes is er in geslaagd om te voet de metro bij te houden. De 18-jarige sporter stapte dinsdag 2 december uit de metro bij station Beurs in Rotterdam en slaagde er in om bij station Leuvehaven weer in dezelfde metro te stappen. Zijn hele run is gefilmd door OPEN Rotterdam met camera`s, Iphones en een GOPRO. Het product heeft twee doelstellingen, die tevoren bepaald zijn. OPEN Rotterdam richt zich middels tv-programma`s / video-content op social media in de jongste stad van Nederland regelmatig met bijzondere opvallende projecten juist ook op de jongere doelgroep (12 - 25 jaar),( traditioneel een lastige doelgroep voor lokale omroepen). Dit juist ook om hen bekend te maken met het lokale publieke mediabedrijf, OPEN Rotterdam, en hen te laten zien dat er zeer regelmatig voor hen interessante content te checken is op onze social media en te zien is op tv / web. Wij betrekken hen zo bij onze community's, en nodigen hen uit te delen en input te leveren. De tweede doelstelling van Race The Tube Rotterdam is marketing-doelstelling. OPEN Rotterdam heeft als relatief kleine organisatie met slechts 10 FTE en 30 vrijwilligers nauwelijks marketingbudget. Als nieuwe organisatie die pas officieel uitzendt sinds 1 januari 2014 creëren we bewust acties die met free publicity een groot publiek moeten bereiken om zo onze naamsbekendheid te vergroten.(Eerder ook gedaan met Quinitis) Dit is voor Race The Tube ook zo bedacht. Het videoverhaal is bewust eerst als viral aangeboden,met slechts minimale vermelding van het beeldmerk van OPEN en enkele uren daarna voorzien van de official version met een uitgebreid interview met de runner dat op dat moment geheel herkenbaar is als programma / actie van OPEN Rotterdam. Zowel de eerste als de tweede doelstelling zijn met dit product meer dan gehaald . 1. Vele jongeren in Rotterdam kennen OPEN na deze video/ dit programma . Dit blijkt uit reacties op social media, en weten ook andere op jongeren gerichte content van OPEN beter te vinden en te volgen. Zo blijkt bij andere content /programma`s. 2.Als marketinginstrument heeft de video/het programma ook prima gewerkt. Het bereik van deze video via onze Social Media : Totaal aantal views via onze social media kanalen: 112.049 (YT) + 122.027 (FB) = 234.076 (youtube is eerste publicatie en tweede bij elkaar opgeteld). Details voor FACEBOOK : Totaal aantal mensen bereikt: 392.953 Totaal aantal klikken op berichten: 10.649 Totaal interacties: 9298 Totale views video op Facebook: 122.027 Verder is de video via twitter ook zeer veel geretweet. En dan zijn er nog media en social die ons filmpje geript hadden en op hun site geplaatst ,zodat de kliks niet naars ons gingen , en die lopen ook nog op tot meer dan een miljoen bereikte mensen bij hen. (Site van het AD, Facebook van Kom ie uit Rotterdam, met name) De volgende reguliere MEDIA besteedden aandacht aan dit programma door delen van het programma met brondvermelding te laten zien / horen en/of ons te interviewen. .Radio: 3FM, Radio 2, Radio 538 Hitzone, Radio Rijnmond TV: RTL Nieuws, RTL Late Night, SBS Hart van Nederland, NOS Jeugdjournaal, 101TV, TV Rijnmond Kranten: AD, Metro Belangrijk nogmaals te onderstrepen dat er dus bewust eerst aan minimale branding in de video is gedaan om de viral van start te laten gaan, en daarna de official version met interview is gepubliceerd is op onze social media en op TV Zie ook : http://www.openrotterdam.nl/race-the-tube/content/page?1402 Daar is ook nog meer spin off te zien van deze video voor TV en social media.