Het Muziekmuseum

Het 2 uur durende radioprogramma Het Muziekmuseum is een virtueel auditief museum. De luisteraar brengt dus een bezoek aan dit museum. Iedere week (in dit geval) is er een nieuwe tentoonstelling. Aan de hand van thema’s/items wordt de bezoeker meegenomen langs vele jaren (100) muziek, geluidsfragmenten, feiten en herinneringen. Het doel is om de luisteraar zich weer jong te laten voelen. De luisteraar gaat in gedachte terug naar z’n eigen jonge/jeugdige jaren en wordt daarbij geholpen door een collage aan klanken en informatie. Het moet een feest van herkenning zijn en ook regelmatig: “Goh, dat wist ik niet, interessant”. De muziek die we draaien is vanaf de eerste opname mogelijkheden tot heden. Ieder muzieknummer dat wordt gedraaid heeft zijn eigen verhaal of context. De verhalen zijn thematisch omlijnt door één week centraal te stellen. Uit die week kiezen we een oude hitlijst (top40). In ongeveer een kwartier wordt door deze hitlijst heen gezapt (muzikaal overzicht). De nummers 40 t/m 11 worden allemaal kort beluisterd. Het doel hiervan is vooral een compleet beeld te geven van de muziek uit die specifieke week. We geven telkens kleine hints om zodoende samen met de luisteraars het betreffende jaar te ontrafelen. Nummers uit oude hitparades die we normaal op de radio horen zijn meestal de hits die gebleven zijn (classics). Veel nummers worden dus niet meer gedraaid. Het Muziekmuseum heeft als doel alle nummers ten toon te stellen. Uit reacties weten we dat de luisteraars dit waarderen. Als voorbeeld: In het begin van de jaren 70 stonden er in januari en februari vaak carnavals nummers in de hitparades. Nu zullen we deze nummers niet meer draaien, sommige nummers zijn soms echt slecht of gedateerd. Andere zijn soms geniaal maar vergeten. Door juist te kiezen voor korte fragmenten in de context van een gehele hitparade wordt het nu acceptabel om deze nummers (gedeeltelijk of helemaal) terug te horen. Een ander belangrijk aspect in Het Muziekmuseum zijn de geluidsfragmenten. Naast de muziek laten we een enorme variatie aan oude klanken horen. Dat varieert van oude tunes en jingles (van alle mogelijke Tv- en radiostations uit het verleden) tot oude radio/tv fragmenten van bijvoorbeeld zeezenders of de publieke omroepen. Daarnaast is er ook de langspeelplaat van de week. Het liefst natuurlijk een album waar veel mensen dierbare herinneringen aan hebben. Maar vooral ook een album waarvan de mensen de muziek herkennen. Soms met een hit er op of soms ook met een lange track. We hebben gekozen voor een nostalgische vormgeving, dus de verhalen worden gesproken over oude radiotunes, die per week wisselen. Het programma zoals het nu via een aantal lokale omroepen wordt uitgezonden heeft een brede doelgroep. Het zijn hoofdzakelijk de Praktische Familiemensen, Traditionele Streekbewoners en Betrokken Gelovigen. Het Muziekmuseum startte als onafhankelijk programma via BaarnFM. Het programma wordt gratis aan alle lokale omroepen aangeboden. Door onder andere de bezuinigen stimuleert de OLON en Gemeenten initiatieven die leiden tot samenwerking tussen omroepen en producenten. Het Muziekmuseum is één van de eerste kleinschalige initiatieven. Het is niet de bedoeling dat dit programma lokale programma’s vervangt. Veel lokale omroepen zien het als een waardevolle aanvulling op hun programmering.